Staatssecretaris Langdurige Zorg bezoekt Zorgcentrum Beek & Bos

Gepubliceerd op: 10 april 2025

Verhuizen naar een ‘verpleeghuis’ en toch de eigen huisarts houden? Bij Zorgcentrum Beek & Bos kan het. De specialist ouderengeneeskunde -die voorheen na opname de behandeling overnam van de huisarts- wordt hier alleen ingezet voor de specialistische zorg. Staatssecretaris Vickey Maeijer ging op 7 april met Beek & Bos in gesprek over de voorwaarden, effecten en uitdagingen van dit behandelmodel (= project Medisch Generalistische Zorg).

Korte lijnen en de juiste zorg op de juiste plaats door de juiste persoon. Beek & Bos gaat uit van het gedachtegoed van stepped care: opschalen waar nodig, afschalen waar kan. Een compact behandelmodel waarin de Specialist ouderengeneeskunde alleen wordt in gezet op de S van Specialist. Bewoners blijven, waar mogelijk, onder behandeling van hun eigen huisarts. De huisarts kan verwijzen naar de specialist ouderengeneeskunde die aan Beek & Bos verbonden is. Daarnaast kan de huisarts een gedragswetenschapper of paramedicus inschakelen. Beek & Bos heeft een verpleegkundig specialist in dienst, zij filtert de vragen en wordt in dit model zonder verwijzing ingezet. De verpleegkundig specialist is de spil en schakel tussen het zorgteam en de behandelaren.

Dit compacte behandelmodel levert goede zorg op. Het tekort aan behandelaren wordt niet opgelost maar behandelaren geven aan dat de druk op hen wel afneemt. Bovendien zijn de kosten van dit behandelmodel lager, winst voor BV Nederland. Een mooi voorbeeld van zorg met toekomst.

De staatssecretaris heeft tijdens de rondgang door Beek & Bos onder meer kennis gemaakt met de VR Intodmentia bril, het muziekwaterbed, de mantelzorgondersteuner en de drie prachtige nieuwe ontmoetingsruimten waar ook dorpsbewoners gebruik van kunnen maken.

Meer weten over het behandelmodel van Zorgcentrum Beek & Bos? Neem contact op (0475-391700) met Mariëlle Tijssen, zorgmanager, of Harm Hoekstra, bestuurder.

Terug
  • Deel dit bericht:

Nieuws

Wet zorg en dwang

Regioloket crisiszorg per 18 mei over naar Zorgpunt VVT

Per 18 mei 2026 wordt het Regioloket crisiszorg in Noord- en Midden-Limburg ondergebracht bij het Zorgpunt VVT. Daarmee vervalt het losse crisisloket en wordt crisiszorg geïntegreerd in één centraal aanspreekpunt voor VVT-zorg. (Huis)artsen, praktijkondersteuners, casemanagers dementie en wijkverpleegkundigen kunnen het Zorgpunt vanaf die datum ook voor crisiszorg bereiken via: Telefoon: 085 – 000 39 31 (24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar) E-mail: info@zorgpunt-noordmiddenlimburg.nl (bereikbaar tijdens kantooruren) Het voordeel van één loket Zorgpunt VVT regelt directe bemiddeling naar vervolgzorg: herstel, crisis (IBS), palliatief, respijt (vervangende zorg) etc. Door alles via één loket te organiseren, wordt het voor zorgprofessionals eenvoudiger om snel de juiste zorg te regelen. Het Zorgpunt brengt professionals van verschillende organisaties samen, waardoor kennis wordt gedeeld en sneller geschakeld kan worden. Dit draagt bij aan betere doorstroom en zorg op de juiste plek. Opgebouwde Wzd-kennis blijft behouden bij ZorgConnect Het regioloket crisiszorg werd in 2020 opgezet vanuit de regionale samenwerking binnen ZorgConnect, naar aanleiding van de invoering van de Wet zorg en dwang (Wzd). Het loket eindigt per 18 mei in de huidige vorm. De kennis over Wzd die in de afgelopen jaren is opgedaan en verzameld, zoals de informatievideo’s en Wzd in de eerstelijnszorg, blijft beschikbaar via ZorgConnect. Over de initiatiefnemers van Zorgpunt VVT De Zorggroep, Proteion en Land van Horne bundelen de krachten in de (semi-)acute VVT-keten van Noord- en Midden-Limburg, in afstemming met partners in het Regionaal Overleg Acute Zorgketen (ROAZ). Samen werken we aan een eenduidige, snelle en passende toegang tot vervolgzorg (zorgcoördinatie acute zorg).
Lees meer
23 april 2026
Inspiratiesessie magneetprogramma
ZC archief

Magneetprogramma in het lerend netwerk – een terugblik na één jaar

Dit jaar zijn vier organisaties die verbonden zijn met ZorgConnect gestart met het Magneetprogramma. In dit programma wordt gewerkt met het Energiekompas: een persoonlijk energierapport op individueel én teamniveau. Het Energiekompas helpt om richting te geven aan ontwikkeltrajecten die bijdragen aan meer bevlogenheid, minder werkstress en daarmee lager verzuim en verloop. Elke organisatie heeft het programma op een eigen manier geïntegreerd in de dagelijkse werkpraktijk. Het Energiekompas werd vaak ingezet als alternatief voor een traditioneel MTO (medewerkerstevredenheidsonderzoek). Na het invullen, soms met een beetje begeleiding, vormden de uitkomsten waardevolle input voor teamgesprekken. Deze gesprekken zijn zorgvuldig voorbereid in samenwerking met een externe partij. De naam Magneetprogramma verwijst naar het zoeken naar de ‘magneetkrachten’ binnen het team: de factoren die werkgeluk en bevlogenheid versterken. Het programma onderscheidt vier magneetprincipes: Verbinding met collega’s en cliënten; Professionele autonomie; Persoonlijke ontwikkeling; Een ondersteunende organisatie. Positieve ervaringen en eerste resultaten De vier deelnemende organisaties zijn enthousiast over hun ervaringen. Uit de evaluatie kwamen onder andere deze inzichten naar voren: Het Magneetprogramma biedt een sterke jumpstart voor een langer traject gericht op cultuurverandering, eigenaarschap en persoonlijk leiderschap; Het Energiekompas maakt zichtbaar welke thema’s aandacht vragen en geeft richting aan gesprekken in teams; De eerste positieve resultaten worden al in het eerste jaar merkbaar, al vraagt het vervolg om blijvende aandacht; Het is een intensief traject dat écht door de hele organisatie gedragen moet worden om impact te hebben. Na de evaluatie organiseerden we een inspiratiesessie waarin we het Magneetprogramma en de bevindingen uit de evaluatie deelden met organisaties die nieuwsgierig zijn naar deze aanpak. Zo blijven we samen leren!
Lees meer
17 december 2025