Magneetprogramma in het lerend netwerk – een terugblik na één jaar

Gepubliceerd op: 17 december 2025
Inspiratiesessie magneetprogramma

Dit jaar zijn vier organisaties die verbonden zijn met ZorgConnect gestart met het Magneetprogramma. In dit programma wordt gewerkt met het Energiekompas: een persoonlijk energierapport op individueel én teamniveau. Het Energiekompas helpt om richting te geven aan ontwikkeltrajecten die bijdragen aan meer bevlogenheid, minder werkstress en daarmee lager verzuim en verloop.

Elke organisatie heeft het programma op een eigen manier geïntegreerd in de dagelijkse werkpraktijk. Het Energiekompas werd vaak ingezet als alternatief voor een traditioneel MTO (medewerkerstevredenheidsonderzoek). Na het invullen, soms met een beetje begeleiding, vormden de uitkomsten waardevolle input voor teamgesprekken. Deze gesprekken zijn zorgvuldig voorbereid in samenwerking met een externe partij.

De naam Magneetprogramma verwijst naar het zoeken naar de ‘magneetkrachten’ binnen het team: de factoren die werkgeluk en bevlogenheid versterken. Het programma onderscheidt vier magneetprincipes:

  • Verbinding met collega’s en cliënten;
  • Professionele autonomie;
  • Persoonlijke ontwikkeling;
  • Een ondersteunende organisatie.

Positieve ervaringen en eerste resultaten

De vier deelnemende organisaties zijn enthousiast over hun ervaringen. Uit de evaluatie kwamen onder andere deze inzichten naar voren:

  • Het Magneetprogramma biedt een sterke jumpstart voor een langer traject gericht op cultuurverandering, eigenaarschap en persoonlijk leiderschap;
  • Het Energiekompas maakt zichtbaar welke thema’s aandacht vragen en geeft richting aan gesprekken in teams;
  • De eerste positieve resultaten worden al in het eerste jaar merkbaar, al vraagt het vervolg om blijvende aandacht;
  • Het is een intensief traject dat écht door de hele organisatie gedragen moet worden om impact te hebben.

Na de evaluatie organiseerden we een inspiratiesessie waarin we het Magneetprogramma en de bevindingen uit de evaluatie deelden met organisaties die nieuwsgierig zijn naar deze aanpak.

Zo blijven we samen leren!

Terug
  • Deel dit bericht:

Nieuws

Wet zorg en dwang

Regioloket crisiszorg per 18 mei over naar Zorgpunt VVT

Per 18 mei 2026 wordt het Regioloket crisiszorg in Noord- en Midden-Limburg ondergebracht bij het Zorgpunt VVT. Daarmee vervalt het losse crisisloket en wordt crisiszorg geïntegreerd in één centraal aanspreekpunt voor VVT-zorg. (Huis)artsen, praktijkondersteuners, casemanagers dementie en wijkverpleegkundigen kunnen het Zorgpunt vanaf die datum ook voor crisiszorg bereiken via: Telefoon: 085 – 000 39 31 (24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar) E-mail: info@zorgpunt-noordmiddenlimburg.nl (bereikbaar tijdens kantooruren) Het voordeel van één loket Zorgpunt VVT regelt directe bemiddeling naar vervolgzorg: herstel, crisis (IBS), palliatief, respijt (vervangende zorg) etc. Door alles via één loket te organiseren, wordt het voor zorgprofessionals eenvoudiger om snel de juiste zorg te regelen. Het Zorgpunt brengt professionals van verschillende organisaties samen, waardoor kennis wordt gedeeld en sneller geschakeld kan worden. Dit draagt bij aan betere doorstroom en zorg op de juiste plek. Opgebouwde Wzd-kennis blijft behouden bij ZorgConnect Het regioloket crisiszorg werd in 2020 opgezet vanuit de regionale samenwerking binnen ZorgConnect, naar aanleiding van de invoering van de Wet zorg en dwang (Wzd). Het loket eindigt per 18 mei in de huidige vorm. De kennis over Wzd die in de afgelopen jaren is opgedaan en verzameld, zoals de informatievideo’s en Wzd in de eerstelijnszorg, blijft beschikbaar via ZorgConnect. Over de initiatiefnemers van Zorgpunt VVT De Zorggroep, Proteion en Land van Horne bundelen de krachten in de (semi-)acute VVT-keten van Noord- en Midden-Limburg, in afstemming met partners in het Regionaal Overleg Acute Zorgketen (ROAZ). Samen werken we aan een eenduidige, snelle en passende toegang tot vervolgzorg (zorgcoördinatie acute zorg).
Lees meer
23 april 2026
Bestuurders gingen op werkbezoek bij Tomatoworld
Inspiratie sessies digitale ontwikkelingen

Stop talking, start trying!

Met vertegenwoordigers van Proteion, Land van Horne, Beek & Bos, Zuyderland,  Sint Jozef en Gilde Opleidingen trokken we 12 november met ZorgConnect Noord en Midden-Limburg de sectorgrenzen over. We bezochten twee inspirerende plekken: TomatoWorld in Honselersdijk en de Innovatie Studio van PostNL in Den Haag. TomatoWorld – de kas van de toekomst Bij TomatoWorld zagen we hoe hightech tuinbouworganisaties data, robotica, sensoren en IoT inzetten voor duurzame, efficiënte teelt. Samenwerking tussen bedrijven, startups, studenten en kennisinstellingen maakt versnelling van innovaties mogelijk. PostNL Innovatie Studio Innovatie door te doen. In Den Haag kregen we een kijkje in hoe PostNL innovatie organiseert. Met een aparte innovatiestudio los van de corporate, multidisciplinaire teams en een sterke focus op experimenteren. Hun motto vat het perfect samen: “Stop talking, start trying.” Geen eindeloze overleggen, maar doen, leren en verbeteren. Wat we hiervan hebben geleerd: Begin klein, leer snel. Start met experimenten, evalueer, verbeter en schaal dan op; Maak innovatie tastbaar. Zorg voor plekken waar medewerkers en cliënten technologie kunnen ervaren; Werk samen in ecosystemen. Zoals in de glastuinbouw en logistiek, waar samenwerking met kennisinstellingen en bedrijven centraal staat; Koester een doe-mentaliteit. Innovatie ontstaat door te proberen, niet door te praten; Creëer ruimte voor experiment. Een veilige leeromgeving is essentieel om vernieuwing mogelijk te maken. Deze dag liet zien hoe andere sectoren innovatie tot leven brengen en hoe wij die inzichten kunnen vertalen naar de zorgpraktijk. Laten we het motto van de dag vasthouden: Stop talking, start trying!
Lees meer
17 november 2025