Toekomstbestendige arbeidsmarkt

Spraakgestuurd rapporteren

Spraakgestuurd rapporteren heeft de potentie om de administratie- en werkdruk te verlagen.

Zorgprofessionals ervaren een hoge administratie- en werkdruk. De hoge werkdruk komt onder meer door een krappe personele bezetting. Spraakgestuurd rapporteren kan de druk in potentie verlagen. De zorgprofessional rapporteert niet meer schriftelijk, maar spreekt deze in. Software zet dit om in tekst in het Elektronisch Cliëntendossier (ECD). Dit werkt sneller, kan in de thuiszorg ‘on the go’ plaatsvinden en kan de kwaliteit van de rapportages verhogen (bijvoorbeeld taalkundig). Daarnaast kan het werken met spraaktechnologie zichtbaar maken waar het rapportageproces nog verbeterd kan worden.

Deelnemende organisaties
Proteion, Land van Horne, De Zorggroep, Sint Jozef wonen en zorg

Tom Brandsma

Tom Brandsma

• Projectleider Consultatie en diagnostiek dichtbij
• Augmented Reality
• Spraakgestuurd rapporteren

Doelstelling / ambitie

Het doel is om spraakgestuurd rapporteren binnen (een deel van de) de deelnemende organisaties in te voeren, om een bijdrage te leveren aan een efficiënt en effectief rapportageproces. Daarvoor gebruiken we de spraakoplossing van Attendi. Die is op dit moment beschikbaar op de mobiele dossier app van Nedap ONS.

Verwachte resultaten en impact
Als het project af is, hebben we minstens twee use-cases met spraakgestuurd rapporteren. Zorgprofessionals spreken hun rapportage in en typen niet meer. We verwachten dat deze manier van werken de werkdruk verlaagt en het werkplezier verhoogt.

Nieuws

Lees het actuele nieuws over ‘Toekomstbestendige arbeidsmarkt’. Onder ‘meer nieuws’ vind je de nieuwsberichten van alle pijlers.

De cyclus van veerkracht en het ripple effect
Veerkracht

Als medewerkers floreren, bloeien cliënten mee

Karin Hommels is projectleider van het project Veerkracht, ze deelt graag haar visie op het thema veerkracht! In de ouderenzorg gaat het om vergroten van vitaliteit en eigen regie van mensen. We willen dat ouderen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen, met behoud van hun eigenwaarde en zelfstandigheid. Een mooi streven, dat rust op het gedachtegoed van positieve gezondheid – een visie waarin gekeken wordt naar wat mensen wél kunnen, wat hen blij maakt, en hoe ze met een beetje hulp actief kunnen blijven meedoen. Ook binnen de organisatie kunnen we kiezen voor dit perspectief, waarin we niet focussen op tekorten en problemen, maar juist op kracht, talent en motivatie. Want ook medewerkers verdienen het om vitaal en met plezier hun werk te doen. Zeker nu de uitdagingen in de zorgsector blijven toenemen. Een nieuwe kijk op vitaliteit in de zorg Stel je voor dat we in elk gesprek met medewerkers vragen stellen als: “Waar krijg jij energie van? Waar ben je trots op? Wat zou je het allerliefst doen?” Het klinkt zo logisch – en tóch doen we het nog te weinig. De dagelijkse focus ligt vaak op wat er beter moet, wat niet goed gaat en wat anders moet. Dat werkt demotiverend. En juist in een sector waarin betrokkenheid en menselijkheid centraal staan, is dat zonde van het potentieel. Talent, zingeving en mentale stevigheid Zorgprofessionals zijn het kloppend hart van iedere organisatie. Hun bevlogenheid en betrokkenheid maken het verschil voor cliënten. Maar ze staan onder druk: werkdruk, personeelstekorten en emotionele belasting eisen hun tol. Het resultaat? Meer ziekteverzuim, minder werkplezier en soms zelfs uitval. Daarom is het tijd voor een andere aanpak. Geen extra systeem of protocol, maar een vernieuwende blik. Een die uitgaat van mentale stevigheid, talentontwikkeling en zingeving. Vanuit deze basis kunnen medewerkers groeien in zelfvertrouwen, balans en regie – zonder extra belasting, maar mét impact. Het ripple effect: van medewerker tot cliënt Wat gebeurt er als medewerkers zich gezien voelen, sterker in hun schoenen staan en doen waar ze goed in zijn? Dan ontstaat er een ripple effect. Hun positieve energie straalt uit naar collega’s, naar teams – én naar cliënten. Het contact wordt menselijker, rustiger en waardevoller. En dat is precies waar goede zorg om draait. Als ook leidinggevenden deze positieve benadering omarmen, verandert de cultuur van binnenuit. Teams worden hechter, werkplezier groeit en de kwaliteit van zorg stijgt mee. Dit alles draagt bij aan het grotere doel: cliënten ondersteunen in hun zelfredzaamheid, en bijdragen aan een warme, vertrouwde omgeving waarin zij langer thuis kunnen blijven wonen. Daarom werken we binnen ZorgConnect aan het thema Veerkracht!
Lees meer
27 mei 2025