Toekomstbestendige arbeidsmarkt

Spraakgestuurd rapporteren

Spraakgestuurd rapporteren heeft de potentie om de administratie- en werkdruk te verlagen.

Zorgprofessionals ervaren een hoge administratie- en werkdruk. De hoge werkdruk komt onder meer door een krappe personele bezetting. Spraakgestuurd rapporteren kan de druk in potentie verlagen. De zorgprofessional rapporteert niet meer schriftelijk, maar spreekt deze in. Software zet dit om in tekst in het Elektronisch Cliëntendossier (ECD). Dit werkt sneller, kan in de thuiszorg ‘on the go’ plaatsvinden en kan de kwaliteit van de rapportages verhogen (bijvoorbeeld taalkundig). Daarnaast kan het werken met spraaktechnologie zichtbaar maken waar het rapportageproces nog verbeterd kan worden.

Deelnemende organisaties
Proteion, Land van Horne, De Zorggroep, Sint Jozef wonen en zorg

Tom Brandsma

Tom Brandsma

Projectleider

Doelstelling / ambitie

Het doel is om spraakgestuurd rapporteren binnen (een deel van de) de deelnemende organisaties in te voeren, om een bijdrage te leveren aan een efficiënt en effectief rapportageproces. Daarvoor gebruiken we de spraakoplossing van Attendi. Die is op dit moment beschikbaar op de mobiele dossier app van Nedap ONS.

Verwachte resultaten en impact
Als het project af is, hebben we minstens twee use-cases met spraakgestuurd rapporteren. Zorgprofessionals spreken hun rapportage in en typen niet meer. We verwachten dat deze manier van werken de werkdruk verlaagt en het werkplezier verhoogt.

Nieuws

Lees het actuele nieuws over ‘Toekomstbestendige arbeidsmarkt’. Onder ‘meer nieuws’ vind je de nieuwsberichten van alle pijlers.

Inspiratiesessie magneetprogramma
Magneetprogramma

Magneetprogramma in het lerend netwerk – een terugblik na één jaar

Dit jaar zijn vier organisaties die verbonden zijn met ZorgConnect gestart met het Magneetprogramma. In dit programma wordt gewerkt met het Energiekompas: een persoonlijk energierapport op individueel én teamniveau. Het Energiekompas helpt om richting te geven aan ontwikkeltrajecten die bijdragen aan meer bevlogenheid, minder werkstress en daarmee lager verzuim en verloop. Elke organisatie heeft het programma op een eigen manier geïntegreerd in de dagelijkse werkpraktijk. Het Energiekompas werd vaak ingezet als alternatief voor een traditioneel MTO (medewerkerstevredenheidsonderzoek). Na het invullen, soms met een beetje begeleiding, vormden de uitkomsten waardevolle input voor teamgesprekken. Deze gesprekken zijn zorgvuldig voorbereid in samenwerking met een externe partij. De naam Magneetprogramma verwijst naar het zoeken naar de ‘magneetkrachten’ binnen het team: de factoren die werkgeluk en bevlogenheid versterken. Het programma onderscheidt vier magneetprincipes: Verbinding met collega’s en cliënten; Professionele autonomie; Persoonlijke ontwikkeling; Een ondersteunende organisatie. Positieve ervaringen en eerste resultaten De vier deelnemende organisaties zijn enthousiast over hun ervaringen. Uit de evaluatie kwamen onder andere deze inzichten naar voren: Het Magneetprogramma biedt een sterke jumpstart voor een langer traject gericht op cultuurverandering, eigenaarschap en persoonlijk leiderschap; Het Energiekompas maakt zichtbaar welke thema’s aandacht vragen en geeft richting aan gesprekken in teams; De eerste positieve resultaten worden al in het eerste jaar merkbaar, al vraagt het vervolg om blijvende aandacht; Het is een intensief traject dat écht door de hele organisatie gedragen moet worden om impact te hebben. Na de evaluatie organiseerden we een inspiratiesessie waarin we het Magneetprogramma en de bevindingen uit de evaluatie deelden met organisaties die nieuwsgierig zijn naar deze aanpak. Zo blijven we samen leren!
Lees meer
17 december 2025
Samenwerkdag compressiezorg
Algemeen

Samen op weg naar anders werken!

Samenwerkdag – Klantreis Compressiezorg In onze regio zijn we gestart met het (her)ontwerpen van de klantreis compressiezorg: het volledige proces rondom zwachtelen en het aan- en uittrekken van steunkousen. Dit doen we onder begeleiding van Norday en volgens de sprintmethode. Ons doel? Het werk van zorgprofessionals eenvoudiger en duidelijker maken én de zelfredzaamheid van cliënten vergroten. Een mooie stap richting anders werken in de ouderenzorg! Op maandag 17 november kwamen 40 zorgprofessionals van de samenwerkende VVT-organisaties en ketenpartners bij elkaar om te onderzoeken hoe we het proces zo kunnen inrichten dat ouderen – of hun naasten – voortaan meer zelf kunnen doen. Door ouderen meer regie te geven, vergroten we hun kwaliteit van leven: zelfstandigheid sluit immers beter aan bij hun persoonlijke waarden en voorkeuren. We startten de dag met demonstraties van verschillende leveranciers. Zij lieten materialen en hulpmiddelen zien die het zelfstandig aan- en uittrekken van steunkousen kunnen ondersteunen. Daarna doken we samen in de huidige werkwijze: hoe loopt het proces nu? Wat gaat goed? En vooral: wat kan beter? Tijdens deze sessie kwamen duidelijke knelpunten én verbeterkansen naar voren, die we de komende periode verder gaan uitwerken. Het kernteam vertaalt alle inzichten naar een vernieuwde klantreis. Een belangrijk onderdeel daarvan is een toolbox die ouderen, hun netwerk en professionals ondersteunt bij de nieuwe werkwijze. In deze toolbox komen hulpmiddelen, materialen en communicatiemiddelen die bijdragen aan meer zelfredzaamheid én zorgen voor meer eenduidigheid in onze regio. Later volgt meer informatie over de uitwerking en de lancering van de toolbox. Wordt vervolgd!
Lees meer
25 november 2025