Langer en beter thuis

(Zorg)teams van de toekomst; schijf van vijf

De schijf van vijf is een vijfstappenmodel waarmee (wijk)verpleegkundigen en (wijk)verzorgenden de zorgvraag goed in kaart kunnen brengen.

Het aantal kwetsbare ouderen dat zorg nodig heeft, groeit snel. Als we niets doen, zal het aantal banen in de ouderenzorg moeten verdubbelen, terwijl het steeds duidelijker wordt dat er nauwelijks nog arbeidskrachten te vinden zijn om al het werk te doen. Op korte termijn zijn vergaande maatregelen nodig om de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de ouderenzorg te garanderen. We moeten ‘anders gaan zorgen’. Dit kan bijvoorbeeld door de inzet van hulpmiddelen, maar ook door meer samen te werken met het netwerk rondom de ouderen. Daarnaast is het belangrijk dat kwetsbare ouderen zo lang mogelijk de regie over hun eigen leven behouden.

We brengen dit gedachtegoed tot leven door medewerkers kennis te laten maken met een nieuw ondersteunend model: de schijf van vijf.

Deelnemende organisaties
Beek en Bos, La Providence, Sint Jozef wonen en zorg, Vincent Depaul
Externe partij: Zomer & Cornelissen – expertise scholing schijf van vijf

Communicatietool schijf van vijf

Angelique Drabbels

Bestuurder Vincent Depaul / Projectleider

Doelstelling / ambitie

Het stimuleren van zelfredzaamheid vormt het uitgangspunt; professionele zorg wordt alleen ingezet als dat echt nodig is. Met de schijf van vijf hebben medewerkers een hulpmiddel om vroegtijdig in gesprek te gaan met ouderen en hun netwerk over het behoud van regie binnen hun eigen mogelijkheden, onder andere met behulp van nieuwe woonconcepten en zorgtechnologie.

Niet langer vragen: “Wat is er aan de hand?” Maar: “Wat is belangrijk voor u?”

We willen een gedragsverandering bij medewerkers op gang brengen. Deze aanpak sluit aan bij het gedachtegoed van Positieve Gezondheid.

Samen met gemak dubbel zoveel cliënten helpen in 2030

De inzet op (zorg)teams van de toekomst aan de hand van de schijf van vijf heeft twee doelen:
1. Medewerkers weten beter waar ze van zijn – en waar ze niet van zijn. Dit helpt hen om hun werk beter uit te voeren en om op een efficiënte manier meer mensen te helpen.
2. Kwetsbare ouderen kunnen langer thuis blijven wonen. Door het stimuleren van zelfredzaamheid behouden zij de eigen regie.

Animatie over het vijfstappenmodel Schijf van Vijf

De schijf van vijf; stap voor stap uitgelegd

In deze animatie leggen we stap voor stap uit hoe je met de Schijf van vijf het gesprek aan gaat.

Nieuws

Lees het actuele nieuws over ‘Langer en beter thuis’. Onder ‘meer nieuws’ vind je de nieuwsberichten van alle pijlers.

Inspiratiesessie magneetprogramma
Magneetprogramma

Magneetprogramma in het lerend netwerk – een terugblik na één jaar

Dit jaar zijn vier organisaties die verbonden zijn met ZorgConnect gestart met het Magneetprogramma. In dit programma wordt gewerkt met het Energiekompas: een persoonlijk energierapport op individueel én teamniveau. Het Energiekompas helpt om richting te geven aan ontwikkeltrajecten die bijdragen aan meer bevlogenheid, minder werkstress en daarmee lager verzuim en verloop. Elke organisatie heeft het programma op een eigen manier geïntegreerd in de dagelijkse werkpraktijk. Het Energiekompas werd vaak ingezet als alternatief voor een traditioneel MTO (medewerkerstevredenheidsonderzoek). Na het invullen, soms met een beetje begeleiding, vormden de uitkomsten waardevolle input voor teamgesprekken. Deze gesprekken zijn zorgvuldig voorbereid in samenwerking met een externe partij. De naam Magneetprogramma verwijst naar het zoeken naar de ‘magneetkrachten’ binnen het team: de factoren die werkgeluk en bevlogenheid versterken. Het programma onderscheidt vier magneetprincipes: Verbinding met collega’s en cliënten; Professionele autonomie; Persoonlijke ontwikkeling; Een ondersteunende organisatie. Positieve ervaringen en eerste resultaten De vier deelnemende organisaties zijn enthousiast over hun ervaringen. Uit de evaluatie kwamen onder andere deze inzichten naar voren: Het Magneetprogramma biedt een sterke jumpstart voor een langer traject gericht op cultuurverandering, eigenaarschap en persoonlijk leiderschap; Het Energiekompas maakt zichtbaar welke thema’s aandacht vragen en geeft richting aan gesprekken in teams; De eerste positieve resultaten worden al in het eerste jaar merkbaar, al vraagt het vervolg om blijvende aandacht; Het is een intensief traject dat écht door de hele organisatie gedragen moet worden om impact te hebben. Na de evaluatie organiseerden we een inspiratiesessie waarin we het Magneetprogramma en de bevindingen uit de evaluatie deelden met organisaties die nieuwsgierig zijn naar deze aanpak. Zo blijven we samen leren!
Lees meer
17 december 2025
Samenwerkdag compressiezorg
Algemeen

Samen op weg naar anders werken!

Samenwerkdag – Klantreis Compressiezorg In onze regio zijn we gestart met het (her)ontwerpen van de klantreis compressiezorg: het volledige proces rondom zwachtelen en het aan- en uittrekken van steunkousen. Dit doen we onder begeleiding van Norday en volgens de sprintmethode. Ons doel? Het werk van zorgprofessionals eenvoudiger en duidelijker maken én de zelfredzaamheid van cliënten vergroten. Een mooie stap richting anders werken in de ouderenzorg! Op maandag 17 november kwamen 40 zorgprofessionals van de samenwerkende VVT-organisaties en ketenpartners bij elkaar om te onderzoeken hoe we het proces zo kunnen inrichten dat ouderen – of hun naasten – voortaan meer zelf kunnen doen. Door ouderen meer regie te geven, vergroten we hun kwaliteit van leven: zelfstandigheid sluit immers beter aan bij hun persoonlijke waarden en voorkeuren. We startten de dag met demonstraties van verschillende leveranciers. Zij lieten materialen en hulpmiddelen zien die het zelfstandig aan- en uittrekken van steunkousen kunnen ondersteunen. Daarna doken we samen in de huidige werkwijze: hoe loopt het proces nu? Wat gaat goed? En vooral: wat kan beter? Tijdens deze sessie kwamen duidelijke knelpunten én verbeterkansen naar voren, die we de komende periode verder gaan uitwerken. Het kernteam vertaalt alle inzichten naar een vernieuwde klantreis. Een belangrijk onderdeel daarvan is een toolbox die ouderen, hun netwerk en professionals ondersteunt bij de nieuwe werkwijze. In deze toolbox komen hulpmiddelen, materialen en communicatiemiddelen die bijdragen aan meer zelfredzaamheid én zorgen voor meer eenduidigheid in onze regio. Later volgt meer informatie over de uitwerking en de lancering van de toolbox. Wordt vervolgd!
Lees meer
25 november 2025