Samenredzaam werken: de Schijf van vijf in de praktijk
Vorige week sloten we de laatste bijeenkomst af van de training Schijf van vijf; een serie van vier interactieve sessies waarin zorgprofessionals leerden hoe ze het goede gesprek voeren met cliënten en hun naasten over samenredzaamheid.
Onder de inspirerende begeleiding van Petri Cornelissen werd niet alleen geoefend, maar ook écht verdiept in wat samenredzaamheid betekent en hoe je dit bespreekbaar maakt in de dagelijkse praktijk.
Wat is de Schijf van vijf?
De Schijf van vijf is een praktisch hulpmiddel voor (wijk)verpleegkundigen en verzorgenden om de zorgvraag van cliënten gestructureerd in kaart te brengen.
Het model helpt professionals om het gesprek aan te gaan over wat iemand zelf nog kan, wat het eigen netwerk kan betekenen en waar professionele zorg echt nodig is.
Het doel is tweeledig:
-
het behouden en versterken van de zelfredzaamheid van cliënten;
-
en het ondersteunen van medewerkers met een helder handvat om mantelzorgers en het sociale netwerk actief te betrekken.
De Schijf van vijf bestaat uit vijf stappen die richting geven aan dat gesprek. De stappen worden niet altijd lineair doorlopen, de situatie van de cliënt bepaalt wat nodig is.
In de training kwam aan bod hoe je samen verkent wat belangrijk is in iemands leven, hoe je mogelijkheden bespreekt binnen het eigen netwerk, welke rol professionele ondersteuning speelt en hoe je samen afspraken maakt en die periodiek evalueert.
Door met de Schijf van vijf te werken, ontstaat er meer bewustwording: professionals leren anders te kijken, eerder het gesprek te voeren en de regie écht bij de cliënt te laten.
Wat bleef hangen uit de training?
Bewustwording van ons eigen handelen.
We nemen als zorgprofessionals vaak te veel over. De training hield ons een spiegel voor: wat kunnen cliënten en hun naasten zelf bijdragen aan een betekenisvol leven?
Eerlijkheid over wat nog lastig is.
Elkaar aanspreken, hulp durven vragen van een naaste; dat blijft spannend. Maar het is een leerproces dat we al werkenderwijs eigen mogen maken.
De energie in de groep was voelbaar. Zo sterk zelfs, dat er direct werd gevraagd naar een vervolgtraining. Dat zegt genoeg!
“De Schijf van vijf bleek niet alleen een leertraject, maar vooral ook een uitnodiging om anders te kijken, anders te luisteren en samen te werken aan de zorg van de toekomst.”
— Angelique Drabbels, projectleider (Zorg)teams van de toekomst; schijf van vijf