Toekomstbestendige arbeidsmarkt

Veerkracht

Het vergroten van de veerkracht van medewerkers helpt hen beter om te gaan met veranderingen en werkdruk. Dit zorgt voor meer tevredenheid en minder uitstroom, verzuim en uitval.

Binnen ZorgConnect hebben we afgelopen jaren allerlei projecten gestart die bijdragen aan een beter leerklimaat. Steeds kwam overbelasting van medewerkers aan de orde als het grootste struikelblok. Vooral bij jonge collega’s in opleiding, maar zeker ook bij collega’s die al langer in de zorg werken.

Deze overbelasting komt deels voort uit het werk (roosterdruk, hoge verwachtingen, veel informatie te verwerken, veel verplichte training/scholing) en is deels maatschappelijk gerelateerd (moeite met keuzes maken, druk op de huizenmarkt, hoge verwachtingen, druk vanuit sociale media et cetera).

De veranderingen en de druk in de zorg nemen de komende jaren niet af. Sterker nog, veranderingen blijven elkaar in hoog tempo opvolgen en er blijft schaarste op de arbeidsmarkt, terwijl de zorgvraag toeneemt. Daarom is het van belang dat zorgmedewerkers lekker in hun vel zitten en goed kunnen omgaan met deze dynamiek. Het project Veerkracht gaat daarbij helpen.

Deelnemende organisaties
Zorg aan Zet
Alle aangesloten VVT organisaties ZorgConnect

Karin Hommels

Projectleider

Doelstelling / ambitie

Het ontwikkelen van een toolbox met instrumenten die de veerkracht van medewerkers vergroten, zodat zij beter met de veranderingen en druk in de werkomgeving kunnen omgaan en lekker in hun vel zitten. Dit zorgt voor een hogere medewerkerstevredenheid, minder uitstroom, minder uitval en minder verzuim.

Doel is om het onderwerp in alle lagen van de organisaties op de agenda te krijgen en overal de voorwaarden en condities te creëren die nodig zijn om deze verandering duurzaam te maken. Met individuele medewerkers werken we aan zelfkennis, zingeving, talenten, mindset en gevoel.

Verwachte resultaten en impact

  • Resultaat van dit project is een toolbox met instrumenten die de veerkracht vergroten. We kiezen voor een toolbox omdat de betrokken organisaties verschillend van omvang zijn en al verschillende initiatieven op het gebied van veerkracht hebben ondernomen. Elke organisatie kan uit de toolbox gebruiken wat past.
  • Organisaties krijgen bij deze toolbox een advies op maat, dat aansluit op hun behoeftes en vragen. Het advies geeft aan welke onderdelen van de toolbox voor de betreffende organisatie effectief zijn en hoe ze deze kan toepassen. Als de organisatie wil, kunnen we het advies uitbreiden met een implementatieplan op maat.

Nieuws

Lees het actuele nieuws over ‘Toekomstbestendige arbeidsmarkt’. Onder ‘meer nieuws’ vind je de nieuwsberichten van alle pijlers.

Inspiratiesessie magneetprogramma
Magneetprogramma

Magneetprogramma in het lerend netwerk – een terugblik na één jaar

Dit jaar zijn vier organisaties die verbonden zijn met ZorgConnect gestart met het Magneetprogramma. In dit programma wordt gewerkt met het Energiekompas: een persoonlijk energierapport op individueel én teamniveau. Het Energiekompas helpt om richting te geven aan ontwikkeltrajecten die bijdragen aan meer bevlogenheid, minder werkstress en daarmee lager verzuim en verloop. Elke organisatie heeft het programma op een eigen manier geïntegreerd in de dagelijkse werkpraktijk. Het Energiekompas werd vaak ingezet als alternatief voor een traditioneel MTO (medewerkerstevredenheidsonderzoek). Na het invullen, soms met een beetje begeleiding, vormden de uitkomsten waardevolle input voor teamgesprekken. Deze gesprekken zijn zorgvuldig voorbereid in samenwerking met een externe partij. De naam Magneetprogramma verwijst naar het zoeken naar de ‘magneetkrachten’ binnen het team: de factoren die werkgeluk en bevlogenheid versterken. Het programma onderscheidt vier magneetprincipes: Verbinding met collega’s en cliënten; Professionele autonomie; Persoonlijke ontwikkeling; Een ondersteunende organisatie. Positieve ervaringen en eerste resultaten De vier deelnemende organisaties zijn enthousiast over hun ervaringen. Uit de evaluatie kwamen onder andere deze inzichten naar voren: Het Magneetprogramma biedt een sterke jumpstart voor een langer traject gericht op cultuurverandering, eigenaarschap en persoonlijk leiderschap; Het Energiekompas maakt zichtbaar welke thema’s aandacht vragen en geeft richting aan gesprekken in teams; De eerste positieve resultaten worden al in het eerste jaar merkbaar, al vraagt het vervolg om blijvende aandacht; Het is een intensief traject dat écht door de hele organisatie gedragen moet worden om impact te hebben. Na de evaluatie organiseerden we een inspiratiesessie waarin we het Magneetprogramma en de bevindingen uit de evaluatie deelden met organisaties die nieuwsgierig zijn naar deze aanpak. Zo blijven we samen leren!
Lees meer
17 december 2025
Samenwerkdag compressiezorg
Algemeen

Samen op weg naar anders werken!

Samenwerkdag – Klantreis Compressiezorg In onze regio zijn we gestart met het (her)ontwerpen van de klantreis compressiezorg: het volledige proces rondom zwachtelen en het aan- en uittrekken van steunkousen. Dit doen we onder begeleiding van Norday en volgens de sprintmethode. Ons doel? Het werk van zorgprofessionals eenvoudiger en duidelijker maken én de zelfredzaamheid van cliënten vergroten. Een mooie stap richting anders werken in de ouderenzorg! Op maandag 17 november kwamen 40 zorgprofessionals van de samenwerkende VVT-organisaties en ketenpartners bij elkaar om te onderzoeken hoe we het proces zo kunnen inrichten dat ouderen – of hun naasten – voortaan meer zelf kunnen doen. Door ouderen meer regie te geven, vergroten we hun kwaliteit van leven: zelfstandigheid sluit immers beter aan bij hun persoonlijke waarden en voorkeuren. We startten de dag met demonstraties van verschillende leveranciers. Zij lieten materialen en hulpmiddelen zien die het zelfstandig aan- en uittrekken van steunkousen kunnen ondersteunen. Daarna doken we samen in de huidige werkwijze: hoe loopt het proces nu? Wat gaat goed? En vooral: wat kan beter? Tijdens deze sessie kwamen duidelijke knelpunten én verbeterkansen naar voren, die we de komende periode verder gaan uitwerken. Het kernteam vertaalt alle inzichten naar een vernieuwde klantreis. Een belangrijk onderdeel daarvan is een toolbox die ouderen, hun netwerk en professionals ondersteunt bij de nieuwe werkwijze. In deze toolbox komen hulpmiddelen, materialen en communicatiemiddelen die bijdragen aan meer zelfredzaamheid én zorgen voor meer eenduidigheid in onze regio. Later volgt meer informatie over de uitwerking en de lancering van de toolbox. Wordt vervolgd!
Lees meer
25 november 2025