Dagelijkse rituelen

Wat is de beste zorg voor jouw cliënt rondom dagelijkse rituelen?

Ieder mens heeft eigen dagelijkse rituelen. Je doet elke dag dingen in een bepaalde volgorde of op een bepaalde manier. Denk aan hoe je opstaat, ontbijt en jezelf verzorgt of je vrije tijd invult. Rituelen geven houvast. Als iemand de grip op het leven verliest door een ziekte, kan dat angst en onrust met zich meebrengen. Wat is de beste zorg voor jouw cliënt? Soms is dat onvrijwillige zorg, maar meestal niet. Er zijn vaak goede alternatieven. Hieronder vind je inspiratie rondom dagelijkse rituelen.

Samenvatting

Tips

  • Verdiep je in het karakter, de rituelen en het levensverhaal van je cliënt. Je kunt de zorg daar dan zo goed mogelijk
    op afstemmen, om angst en onrust te verminderen.
  • Misschien wil iemand niet of minder vaak in de douche, maar wordt een wasbeurt bij de wasbak (net als vroeger) wel
    geaccepteerd. Of een douchebeurt op een andere dag of tijdstip. Ook een andere manier van benaderen, kan helpen.
  • Is het aan- of uitkleden een probleem? Misschien doe jij het in een andere volgorde dan je cliënt zelf vroeger deed.
  • Weet je cliënt niet goed hoe de dag in te vullen? Draag een idee aan dat aansluit op een vroegere hobby of interesse.
    Heeft iemand zijn hele leven getennist? Misschien is het fijn om te tennissen met een ballon die vastzit aan een touw aan
    het plafond. Of kan een wekelijks bezoekje aan de tennisvereniging veel vreugde brengen.

Samenvatting

Zorg op vrijwillige basis
Onvrijwillige zorg
Aansluiten bij de dagelijkse rituelen van je cliënt. Cliënt die niet wil douchen, bijvoorbeeld wassen aan wasbak. Of douchen op een ander moment.
Onvrijwillige zorg mag alleen als er sprake is van een ernstig gevaar of risico en er geen goede alternatieven zijn. Denk aan ernstige vervuiling of lichamelijk letsel door onvoldoende hygiëne.
Een andere benadering proberen.

Meer informatie

Vragen of twijfels? Wat doe je dan?

  • Praat erover met je collega’s of leidinggevende.
  • Leg je casus voor aan iemand binnen je organisatie die meer van de Wzd weet, bijvoorbeeld de Wzd-verpleegkundige of Wzd-deskundige. Of mail je vraag naar wzdregioloket@dezorggroep.nl.
  • Bespreek je casus in een collegiaal overleg. Denk aan een overleg met bijvoorbeeld de casemanager dementie en/of de huisarts. Waar nodig, betrekt de huisarts de specialist ouderengeneeskunde bij de casus of brengt de casemanager dementie de casus in tijdens het regionaal dementie-overleg ter bespreking.

Meer informatie

  • Op deze pagina vind je informatie over Wzd in de ambulante zorg. Ook staan er handige hulpmiddelen zoals het zakkaartje en een praktijkspel voor jou en je collega’s.
  • Alternatievenbundel Vilans voor hulp bij het zoeken naar vrijwillige alternatieven.
< Terug