Generatiemanagement: “Manieren van samenwerken hebben een houdbaarheidsdatum”

Gepubliceerd op: 31 mei 2021
Bontekoning

Naast vergrijzing en minder instroom van jongeren is ook de uitstroom van medewerkers die kiezen voor een baan buiten de zorg een van de redenen dat deze sector te maken krijgt (en vaak al heeft) met een tekort aan personeel. Het switchen naar een andere sector heeft vaak te maken met het verliezen van ‘werkenergie’. Reden voor zes Noord-Limburgse ouderenorganisaties om gezamenlijk aan de slag te gaan met ‘Generatiemanagement’ met als doel het behoud van hun medewerkers.

Sociale processen, zoals manieren van samenwerken, leiden en besturen of de wijze waarop men communiceert en besluiten maakt, hebben een houdbaarheidsdatum. Deze processen moeten dus af en toe vernieuwd of geüpdatet worden. Het vast blijven zitten in een (achterhaald) sociaal proces na het verstrijken van zijn houdbaarheidsdatum kost een werknemer steeds meer ‘werkenergie’ en dat is schadelijk voor een organisatie. Een gevolg hiervan is namelijk o.a. de uitstroom van personeel. Toch is die houdbaarheidsdatum en de mogelijkheid van updaten in veel organisaties nog een blinde vlek. Ze laten ‘de melk zuur worden’, terwijl er al verse melk binnenstroomt en dat is natuurlijk zonde.

Aart Bontekoning is specialist op het gebied van generatie-diversiteit binnen organisaties:
“Jongeren die met een frisse blik het werkveld betreden zien vaak snel wat er gedateerd is en dragen de updates bij zich. Toch wordt die kwaliteit van jongeren veel te weinig benut, met als gevolg dat die verouderde processen voortwoekeren en het herhalen steeds meer werkenergie wegneemt bij alle generaties.”

Het updaten lukt alleen maar als de oudere generaties hiervoor open staan en dat actief met hun ervaring ondersteunen. Ook in het eigen belang, het houdt ook hen fris en bij de tijd. De toekomst van de ouderzorg is afhankelijk van de jeugdigheid van alle generaties! Jong en oud hebben waardevolle kennis die samengebracht kan worden tot eigentijdse werkwijzen waar men wel energie van krijgt.

Aart Bontekoning ontwikkelde een generatietheorie, een unieke onderzoeksmethodiek (video analyse), effectieve interventies en toetste deze. In 2007 promoveerde hij daarop. Via interactieve masterclasses, generatie-onderzoek en optredens met het generatietheater laat Bontekoning zien en ervaren hoe generatiediversiteit kan worden ingezet om als organisatie, afdeling of team fris en ‘bij de tijd’ te blijven en aantrekkelijk te zijn voor jonge en oudere medewerkers en voor cliënten.

Bontekoning: “Veel zorgorganisaties zijn gewend om top down te beslissen wat er moet veranderen, terwijl de jongste generaties zelf hebben leren nadenken, thuis en op school. Die hebben vooral managers nodig die hen faciliteren en ervaren collega’s die met hen meedenken. Die verandering dringt ook door tot de oudere generaties, die willen ook meer eigen regie over hun werk. Het dringt ook door tot bestuurders en managers, maar het is nog zoeken hoe je deze nieuwe weg inslaat.”

“Alleen ga je sneller, samen kom je verder”
Het komende pakweg half jaar gaat Bontekoning met de zes ouderenorganisaties in Noord-Limburg aan de slag, ieder in hun eigen thema. Denk daarbij aan ‘benutten van generatiediversiteit’, ‘eigenaarschap’ en ‘updaten van verouderde cultuurpatronen’.

“Geen organisatie is hetzelfde, de ‘puzzel’ en hoe we die gaan oplossen zal daarom ook per organisatie verschillen. Aan het eind van het traject gaan we de uitkomsten met elkaar delen, want wat nu in een organisatie speelt kan volgend jaar een andere organisatie treffen. Daarom is de samenwerking van ZorgConnect ook zo’n goede ontwikkeling.” Vindt Bontekoning.

Meer weten over het project Generatiemanagement of over Aart Bontekoning?

Lees het hier
Terug
  • Deel dit bericht:

Nieuws

De cyclus van veerkracht en het ripple effect
Veerkracht

Als medewerkers floreren, bloeien cliënten mee

Karin Hommels is projectleider van het project Veerkracht, ze deelt graag haar visie op het thema veerkracht! In de ouderenzorg gaat het om vergroten van vitaliteit en eigen regie van mensen. We willen dat ouderen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen, met behoud van hun eigenwaarde en zelfstandigheid. Een mooi streven, dat rust op het gedachtegoed van positieve gezondheid – een visie waarin gekeken wordt naar wat mensen wél kunnen, wat hen blij maakt, en hoe ze met een beetje hulp actief kunnen blijven meedoen. Ook binnen de organisatie kunnen we kiezen voor dit perspectief, waarin we niet focussen op tekorten en problemen, maar juist op kracht, talent en motivatie. Want ook medewerkers verdienen het om vitaal en met plezier hun werk te doen. Zeker nu de uitdagingen in de zorgsector blijven toenemen. Een nieuwe kijk op vitaliteit in de zorg Stel je voor dat we in elk gesprek met medewerkers vragen stellen als: “Waar krijg jij energie van? Waar ben je trots op? Wat zou je het allerliefst doen?” Het klinkt zo logisch – en tóch doen we het nog te weinig. De dagelijkse focus ligt vaak op wat er beter moet, wat niet goed gaat en wat anders moet. Dat werkt demotiverend. En juist in een sector waarin betrokkenheid en menselijkheid centraal staan, is dat zonde van het potentieel. Talent, zingeving en mentale stevigheid Zorgprofessionals zijn het kloppend hart van iedere organisatie. Hun bevlogenheid en betrokkenheid maken het verschil voor cliënten. Maar ze staan onder druk: werkdruk, personeelstekorten en emotionele belasting eisen hun tol. Het resultaat? Meer ziekteverzuim, minder werkplezier en soms zelfs uitval. Daarom is het tijd voor een andere aanpak. Geen extra systeem of protocol, maar een vernieuwende blik. Een die uitgaat van mentale stevigheid, talentontwikkeling en zingeving. Vanuit deze basis kunnen medewerkers groeien in zelfvertrouwen, balans en regie – zonder extra belasting, maar mét impact. Het ripple effect: van medewerker tot cliënt Wat gebeurt er als medewerkers zich gezien voelen, sterker in hun schoenen staan en doen waar ze goed in zijn? Dan ontstaat er een ripple effect. Hun positieve energie straalt uit naar collega’s, naar teams – én naar cliënten. Het contact wordt menselijker, rustiger en waardevoller. En dat is precies waar goede zorg om draait. Als ook leidinggevenden deze positieve benadering omarmen, verandert de cultuur van binnenuit. Teams worden hechter, werkplezier groeit en de kwaliteit van zorg stijgt mee. Dit alles draagt bij aan het grotere doel: cliënten ondersteunen in hun zelfredzaamheid, en bijdragen aan een warme, vertrouwde omgeving waarin zij langer thuis kunnen blijven wonen. Daarom werken we binnen ZorgConnect aan het thema Veerkracht!
Lees meer
27 mei 2025