Langer en beter thuis

(Zorg)teams van de toekomst; schijf van vijf

De schijf van vijf is een vijfstappenmodel waarmee (wijk)verpleegkundigen en (wijk)verzorgenden de zorgvraag goed in kaart kunnen brengen. Door te werken met de schijf van vijf weten medewerkers beter waar hun focus ligt en wat de kwaliteit van hun werk verbetert. Tegelijkertijd helpt het kwetsbare ouderen om langer zelfstandig thuis te blijven wonen, met behoud van eigen regie.

Het aantal kwetsbare ouderen dat zorg nodig heeft, groeit snel. Als we niets doen, zal het aantal banen in de ouderenzorg moeten verdubbelen, terwijl het steeds duidelijker wordt dat er nauwelijks nog arbeidskrachten te vinden zijn om al het werk te doen. Op korte termijn zijn vergaande maatregelen nodig om de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de ouderenzorg te garanderen. We moeten ‘anders gaan zorgen’. Dit kan bijvoorbeeld door de inzet van hulpmiddelen, maar ook door meer samen te werken met het netwerk rondom de ouderen. Daarnaast is het belangrijk dat kwetsbare ouderen zo lang mogelijk de regie over hun eigen leven behouden.

We brengen dit gedachtegoed tot leven door medewerkers kennis te laten maken met een nieuw ondersteunend model: de schijf van vijf.

Deelnemende organisaties
Beek en Bos, La Providence, Sint Jozef wonen en zorg, Vincent Depaul
Externe partij: Zomer & Cornelissen – expertise scholing schijf van vijf

Angelique Drabbels

• Bestuurder Vincent Depaul
• Projectleider Zorgteams van de Toekomst; Schijf van Vijf

Doelstelling / ambitie

Schijf van vijf

Het stimuleren van zelfredzaamheid vormt het uitgangspunt; professionele zorg wordt alleen ingezet als dat echt nodig is. Met de schijf van vijf hebben medewerkers een hulpmiddel om vroegtijdig in gesprek te gaan met ouderen en hun netwerk over het behoud van regie binnen hun eigen mogelijkheden, onder andere met behulp van nieuwe woonconcepten en zorgtechnologie.

Niet langer vragen: “Wat is er aan de hand?” Maar: “Wat is belangrijk voor u?”

We willen een gedragsverandering bij medewerkers op gang brengen. Deze aanpak sluit aan bij het gedachtegoed van Positieve Gezondheid.

In andere regio’s zijn al veelbelovende resultaten bereikt, juist doordat men dit als gedeelde visie uitdraagt binnen een hele regio. Regionale samenwerking is dan ook belangrijk voor het slagen van dit project.

Samen met gemak dubbel zoveel cliënten helpen in 2030

De inzet op (zorg)teams van de toekomst aan de hand van de schijf van vijf heeft twee doelen:
1. Medewerkers weten beter waar ze van zijn – en waar ze niet van zijn. Dit helpt hen om hun werk beter uit te voeren en om op een efficiënte manier meer mensen te helpen.
2. Kwetsbare ouderen kunnen langer thuis blijven wonen. Door het stimuleren van zelfredzaamheid behouden zij de eigen regie.

Verwachte resultaten en impact

Eind 2026 heeft er een fundamentele verandering plaatsgevonden in de mindset van professionals. De nadruk is verschoven van traditionele zorgverlening naar het bevorderen van zelfredzaamheid en samenwerking met ouderen, hun netwerk en de samenleving. Hierdoor kunnen ouderen langer, gelukkiger en zelfstandiger leven.

De inzet van de schijf van vijf levert eind 2026 een significante tijdsbesparing op voor professionals. Deze besparing wordt gemonitord via interviews. De vrijgekomen uren worden ingezet voor de zorg die écht nodig is.
De betrokken organisaties voelen de urgentie om dit project gezamenlijk op te starten. Zij erkennen de noodzaak om deze beweging in gang te zetten.

Het project heeft een looptijd van twee jaar, vanwege de grote impact. Deze fundamentele verandering vergt tijd om echt te beklijven bij alle betrokkenen. Het gaat immers om het aanpassen van houding en gedrag.

Samenwerken met het informele netwerk

Door de ontgroening van de zorg neemt de beschikbaarheid van formele zorgcapaciteit de komende jaren af. Zowel landelijk als ook in de regio Noord- en Midden-Limburg. Informele zorg is een van de oplossingen om de gevolgen van vergrijzing én ontgroening op te vangen. In het, inmiddels afgesloten project ‘informele zorg’, zijn in 2024 acht inspirerende voorbeelden opgehaald bij deelnemende zorgorganisaties. Bekijk ze allemaal!

Nieuws

Lees het actuele nieuws over ‘Langer en beter thuis’. Onder ‘meer nieuws’ vind je de nieuwsberichten van alle pijlers.

De cyclus van veerkracht en het ripple effect
Veerkracht

Als medewerkers floreren, bloeien cliënten mee

Karin Hommels is projectleider van het project Veerkracht, ze deelt graag haar visie op het thema veerkracht! In de ouderenzorg gaat het om vergroten van vitaliteit en eigen regie van mensen. We willen dat ouderen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen, met behoud van hun eigenwaarde en zelfstandigheid. Een mooi streven, dat rust op het gedachtegoed van positieve gezondheid – een visie waarin gekeken wordt naar wat mensen wél kunnen, wat hen blij maakt, en hoe ze met een beetje hulp actief kunnen blijven meedoen. Ook binnen de organisatie kunnen we kiezen voor dit perspectief, waarin we niet focussen op tekorten en problemen, maar juist op kracht, talent en motivatie. Want ook medewerkers verdienen het om vitaal en met plezier hun werk te doen. Zeker nu de uitdagingen in de zorgsector blijven toenemen. Een nieuwe kijk op vitaliteit in de zorg Stel je voor dat we in elk gesprek met medewerkers vragen stellen als: “Waar krijg jij energie van? Waar ben je trots op? Wat zou je het allerliefst doen?” Het klinkt zo logisch – en tóch doen we het nog te weinig. De dagelijkse focus ligt vaak op wat er beter moet, wat niet goed gaat en wat anders moet. Dat werkt demotiverend. En juist in een sector waarin betrokkenheid en menselijkheid centraal staan, is dat zonde van het potentieel. Talent, zingeving en mentale stevigheid Zorgprofessionals zijn het kloppend hart van iedere organisatie. Hun bevlogenheid en betrokkenheid maken het verschil voor cliënten. Maar ze staan onder druk: werkdruk, personeelstekorten en emotionele belasting eisen hun tol. Het resultaat? Meer ziekteverzuim, minder werkplezier en soms zelfs uitval. Daarom is het tijd voor een andere aanpak. Geen extra systeem of protocol, maar een vernieuwende blik. Een die uitgaat van mentale stevigheid, talentontwikkeling en zingeving. Vanuit deze basis kunnen medewerkers groeien in zelfvertrouwen, balans en regie – zonder extra belasting, maar mét impact. Het ripple effect: van medewerker tot cliënt Wat gebeurt er als medewerkers zich gezien voelen, sterker in hun schoenen staan en doen waar ze goed in zijn? Dan ontstaat er een ripple effect. Hun positieve energie straalt uit naar collega’s, naar teams – én naar cliënten. Het contact wordt menselijker, rustiger en waardevoller. En dat is precies waar goede zorg om draait. Als ook leidinggevenden deze positieve benadering omarmen, verandert de cultuur van binnenuit. Teams worden hechter, werkplezier groeit en de kwaliteit van zorg stijgt mee. Dit alles draagt bij aan het grotere doel: cliënten ondersteunen in hun zelfredzaamheid, en bijdragen aan een warme, vertrouwde omgeving waarin zij langer thuis kunnen blijven wonen. Daarom werken we binnen ZorgConnect aan het thema Veerkracht!
Lees meer
27 mei 2025